خانه رویداد

پورپورای هنوخ شوئن لاین

پورپورای هنوخ شوئن لاین

اشتراک گذاری

پورپورای هنوخ شوئن لاینHSP بیماریی است که در آن عروق خونی بسیار کوچک ( مویرگ ها) دچار التهاب میشوند .این التهاب واسکولیت نامیده میشود و معمولاَ عروق خونی خونی کوچک پوست ، روده ها و کلیه را در گیر میکند.وقتی عروق خونی ملتهب بداخل پوست خونریزی کنند ضایعات پوستی قرمز یا بنفش رنگی بنام پور پورا بوجودمی آورند.همچنین با خونریزی بداخل روده یا کلیه ها میتواند مدفوع خونی و یا ادرار خونی ( هماچوری) ایجاد نمایند .

گرچه HSP در دوران کودکی بیماری شایعی نیست ، اما شایع ترین واسکولیت سیستمیک کودکان در سنین 5 تا 15 سالگی بشمار میآید. بیماری در پسر ها شایع تر از دختران (1 : 2 ) است.
هیچگونه ارجحیت نژادی یا توزیع جغرافیایی برای بیماری وجود ندارد.بیشتر موارد بیماری در اروپا و نیمکره شمالی در زمستان روی میدهد ، اما بعضی موارد نیز در طی پائیز یا بهار اتفاق میافتد. HSP تقریباُ در یکسال 20 مورد از هر 100 هزار کودک را گرفتار میکند.

کسی نمی داند چه چیزی باعثHSP میشود. بنظر میرسد عوامل عفونی ( مانند ویروسها یا باکتریها ) بتوانند یک محرک بالقوه برای ایجاد بیماری باشند زیرا در اغلب موارد بیماری بدنبال یک عفونت تنفسی فوقانی بروز میکند.با این وجود ، HSP بدنبال تجویز دارو ، گزش حشرات ، تماس با سرما ،سموم شیمیایی و مصرف آلرژن های خاص غذایی نیز دیده شده است. HSP ممکن است واکنشی به یک عفونت باشد(یک پاسخ تهاجمی افراطی از سیستم ایمنی خود کودک )
یافتن رسوب محصولات خاص سیستم ایمنی مانند ایمونوگلوبین A در ضایعات HSP مطرح کننده یک پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی است که به عروق خونی کوچک در پوست ،مفاصل، دستگاه گوارش ،کلیه ها و بندرت سیستم عصبی مرکزی یا بیضه ها حمله کرده و باعث بروز بیماری میگردد.یک بیماری ارثی نیست .مسری نبوده ونمی توان از آن پیشگیری کرد.

در این وبینار سرکار خانم دکتر شبنم حاجیانی به آشنایی با نحوه درمان بیمار مبتلا به پورپورای هنوخ شوئن لاین می پردازند.

اهداف اختصاصی این وبینار شامل موارد ذیل میباشد:

1- آشنایی با تظاهرات بالینی بیماری هنوخ شوئن لاین و دسته بندب اسکولیت ها

2- آشنایی با روش برخورد با فرد مبتلا به بیماری هنوخ شوئن لاین 

3- آشنایی با عوارض بیماری 

4- آشنایی با درگیری کلیوی و گوارشیس در بیماری هنوخ شوئن لاین

5- درمان بیماری و عوارض آن

6- پیگیری بیمار پس از ترخیص

زمان برگزاری این وبینار سه شنبه 21 دی 1400 میباشد.

پرسش و پاسخ 10 دقیقه پس از اتمام برنامه

این برنامه دارای امتیاز باز آموزی 1 است. و در صورت تمایل به کسب این امتیاز ثبت نام در سایت بازآموزی (حداکثر تا یک ساعت قبل از شروع وبینار) ضروری است. از بخش وبینار در سایت IRCME.ir اقدام بفرمایید.

وبینار با حضور فعالانه شرکت کنندگان خود برگزار میشود و بازخورد شرکت کنندگان از طریق پرسش و پاسخ ثبت میشود و اعضای محترم در انتهای برنامه میتوانند نظرات خود را مطرح نمایند. برای شرکت در این وبینار فقط کافیست به لینکی که در همین پست نیم ساعت پیش از شروع برنامه قابل نمایش میشود کلیک کنید و مستقیما بدون هیچ ثبتنامی وارد کلاس شوید.

این برنامه در سامانه وبینارهای دانشکده علوم پزشکی شیراز (BigBlueBottom) برگزار میشود. برای ورود به برنامه نیاز به نصب هیچ نرم افزاری نیست و سامانه تحت وب میباشد، با کپی کردن لینک سامانه و باز کردن آن از طریق GoogleChrome میتوانید با وارد کردن نام خود، بر روی دکمه join کلیک کنید. سپس در سوال {چنانچه مایل هستید تا از امکانات صوتی ذیل استفاده کنید، روی آن کلیک نمایید.} بر روی دکمه {میکروفون} کلیک کنید تا بتواند در وبینار تعامل صوتی و تصویری داشته باشید.

https://bbb1.sums.ac.ir/b/ami-wij-oal-ym2

 

شروع: سه شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ۰۸:۰۰

پایان: سه شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ۰۹:۰۰


ضمیمه ها

پوستر وبینار

ویدیو برنامه


2 دیدگاه

محسن پورآریا
محسن پورآریا

سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱

سپاس از زحمات شما. متاسفانه پاورپوینت جایی برای دانلود یافت نشد.

هادي سليماني
هادي سليماني

سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۲

سلام اميدوارم ورود به وبينار راحت باشه

دیدگاه شما

کمی بیشتر

مطالب همسو با این مطلب