خانه رویداد

نقش ویتامین A در پیشگیری از عفونت ها، بدخیمی ها وهمچنین در کاهش مورتالیتی و موربیدیتی

نقش ویتامین A در پیشگیری از عفونت ها، بدخیمی ها وهمچنین در کاهش مورتالیتی و موربیدیتی

اشتراک گذاری

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در کشورهای با درآمدکم و متوسط ۱۹۰ میلیون کودک زیر ۶ سال زندگی می کنند. ویتامین A برای عملکرد صحیح سیستم بینایی؛ رشد؛ استحکام اپیتلیوم؛ خون سازی؛ ایمنی و تولید مثل ضروری است. از سویی کمبود ویتامین A باعث اختلال عملکرد بدن و حتی مرگ  میشود. خشکی چشم؛ استعداد ابتلا به عفونت ها؛ اختلال در رشد و کم خونی از عوارض مهم این کمبود است.

کمبود این ویتامین در شرایطی رخ می دهد که غذاها با منشأ حیوانی کمتر مصرف میشوند و تکیه بر غذاهای گیاهی و میوه ها است.در مناطق کم درآمد و بین فقرای جوامع بشری این کمبود از همان اوایل زندگی شروع میشود بویژه اگر کلستروم را حذف کنند و شیر مادر هم کافی نباشد. در ایران شیوع فقر این نوع ویتامین کم است و طبق آمار سال۲۰۰۶ در مناطق شهری  ۱/۲ درصد  و در مناطق روستایی ۰.۶٪از کودکان  زیر ۵ ساله مورد بررسی کمبود ویتامین A را نشان داده اند. بنابراین در کشور ما از ۱۵ روزگی تا دوسالگی قطره های حاوی ویتامین A,D  تجویز می شود.

مشکل اصلی مورد بحث ما از دو سالگی تا ۹ سالگی است که بعد از کنترل بیماری های اسهالی وکاهش موربیدیتی و مورتالیتی آن؛ عفونت های تنفسی شیوع بالاتری را به خود اختصاص داده اند و متعاقب آن پنومونی و عوارض دیررس مانند بدخیمی ها شیوع بیشتری (۱۳ در صدهزار کودک بجای ۳ در صدهزار کودک) پیدا کرده اند.

این هفته با توجه به اینکه با فرارسیدن فصل پائیز مروری بر روی مطالعات انجام شده در باره نقش ویتامین آ در پیشگیری از عفونت های حاد تنفسی فوقانی ویروسی بحث خواهد شد. از آنجا که عفونت های تنفسی باعث تشدید حملات آسم میشود و استفاده نابجا از آنتی بیوتیک با از بین بردن فلور طبیعی دستگاه تنفسی؛ بیمار را به عفونت های جدی تر مانند پنومونی و سینوزیت مستعد میکنند؛ بنابراین اگر تجویز این ویتامین بتواند از عفونت های حاد تنفسی ویروسی جلوگیری کند از آن عوارض هم متعاقبا پیشگیری خواهد شد.

در این سمینار جدیدترین یافته توسط آقای دکتر مهدی شهریاری (استاد بیماریهای خونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز) مورد بحث قرار میگیرد.

  • این برنامه داری امتیاز بازآموزی ۱.۲۵ است. و در صورت تمایل به کسب این امتیاز ثبت نام در سایت بازآموزی (قبل از شروع وبینار) ضروری است.

وبینار با حضور فعالانه شرکت کنندگان خود برگزار میشود و بازخورد شرکت کنندگان از طریق پرسش پاسخ ثبت میشود و اعضای محترم در انتهای برنامه میتوانند سوالات خود را مطرح نمایند. برای شرکت در این ویبار فقط کافیست به لینکی که در همین پست نیم ساعت پیش از شروع برنامه قابل نمایش میشود کلیک کنید و مستقیما بدون هیچ ثبتنامی وارد کلاس شوید.

شما برای شرکت در این وبینار نیاز به نصب هیچ برنامه ای ندارید و اگر به هر دلیلی نتوانستید در وبینار تعاملی شرکت بفرمایید همزمان بصورت پخش زنده نیز از طریق آیکون "پخش زنده" در همین آپ (تارنما) اختصاصی اداره کننده وبینارهای انجمن کودکان در دسترس شما خواهد بود.

شروع: سه شنبه ۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ۰۸:۰۰

پایان: سه شنبه ۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ۱۰:۰۰


ضمیمه ها

پوستر افقی

پوستر عمودی

ویدیو جلسه قسمت 1

ویدیو بخش پرسش و پاسخ


9 دیدگاه

دکتر محمد علی رئسی متخصص کودکان و نوزادان
دکتر محمد علی رئسی متخصص کودکان و نوزادان

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰

با سلام دیدگاه من متاسفانه در مورد وبینار خوب نیست چرا که حضور فیزیکی افراد درکنگرها وسمینارها جزابیت وشور حال دیگری دارد وهمدیگر را انزدیک میبینیم وپرسشو پاسخ وکامنت ها بینها یت خوب ودلپذ یر است وصحبتها در مورد مو ضوع کنفرانس بحث انگیز است البته این نظر من است .شاید دیگری نظری متفاوتی داشته باشد ولی فعلا بعلت کورونا اینطور ی برنامه باشد بهتراست ولی من شخصا دوست نداشته وطالب ان نیستم.با تشکر .

احسان
احسان ادمین

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲

صدالبته. لطفی که در کنگره حضوری هست قطعا در وبینار نیست

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی

سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷

با سلام وتشکر من مشکلی در دریافت صدا دارم بعد از ورود به کلاس با انتخاب گزینه listen only.آیا میدباید کار خاصی میکردم؟

حسین حسینی
حسین حسینی ادمین

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

سلام و درود. لطفا فقط با گزینه Microphone وارد کلاس بشید. اگر با Listen Only وارد بشید، امکانش هست صدای برنامه رو نداشته باشید.

nastaran kheirandish
nastaran kheirandish

سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸

سلام متاسفانه نتونستم در کلاس شرکت کنم. پیام این بود که مرور گر به روز رسانی شود. در حالیکه مرور گر من به روز هست لطفا بفرمایید چه مرورگری لازم دارم تا برای اینده نصب کنم

حسین حسینی
حسین حسینی ادمین

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

سلام و وقت بخیر. اگر با آیفون کانکت میشن چند نکته رو دقت کنید> ۱/ حتما آدرس سایت فارسپد رو مستقیما در مرورگر Safari خود کپی کنید یا اونجا تایپ کنید، و مستقیما از روی خوده پیام واتس آپ، روی لینک کلیک نکنید ۲/ پلتفرم Big Blue Bottom که ما ازش برای اجرای وبینار استفاده میکنم، در نخسه iOS زیر ۱۲.۴ ساپورت نمیشه. پس لطفا نخسه iOS خودتون رو آپدیت کنید. ۳/ اگر کاربر اندروید هستید که فقط با گوگل کروم وارد کلاس بشید.

حمید محمدی
حمید محمدی

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

از مرورگر چروم استفاده کنید. اگر گوشی اندرویدی دارید مرورگر پیش فرض را کروم قرار دهید تا با کلیک روی هر لینکی ان مرورگر باز شود. مثلا در گوشی سامسونگ مرورگر سامسونگ پیش فرض است که با برنامه تطابق ندارد

سیده فرشته مساوات
سیده فرشته مساوات

سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۸

سلام .سپاسگزارم .برنامه بسیار آموزنده بود .در صورت امکان اسلاید های استاد شهریاری و ویدئو برنامه را در سایت بارگزاری بفرمائید .

حسین حسینی
حسین حسینی ادمین

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

سلام و درود. چشم بزودی قرار میدم فایلها رو

دیدگاه شما

کمی بیشتر

مطالب همسو با این مطلب